Zimní běhání a jak na něj

Jakmile spadne teplota pod bod mrazu, začne se řešit, do kolika mínusových stupňů se dá běhat, do kolika stupňů je to ještě zdravé. Běhání v zimě a mrazu se však není třeba bát. Stačí dodržovat šest zásad od ultramaratonce a patrona našeho projektu Miloše škorpila.

Pokud teploty nespadnou pod mínus 20 stupňů, dá se venku klidně běhat. Je však důležité dodržovat pár základních zásad.

Hlavní zásadou je VRSTVENÍ! Při nízkých teplotách je potřeba důmyslně vrstvit:

První vrstva – zateplené funkční tričko s dlouhým rukávem a rolákem

Druhá vrstva – teplá funkční mikina

Třetí vrstva – běžecká bunda (podle stupňů pod nulou se pak rozhodnout, jestli zateplená či jen větrovka)

Nultá nebo čtvrtá vrstva – při teplotách pod 15 stupňů by ti, kteří poběží opravdu volně, případně budou při běhu na jiného čekat, měli mít ještě „nultou" / čtvrtou vrstvu – funkční tričko bez rukávů, nebo péřovou vestičku.

Na ruce rozhodně rukavice, na hlavu čepici a pod ní tunel, který ochrání krk (zátylek – jímž odchází z těla nejvíce tepla) a obličej a zabrání tomu, abyste vdechovali velmi chladný vzduch.

Pro zimní tréning pak platí ŠEST NEJDŮLEŽITĚJŠÍCH ZÁSAD:

Zásada první – odpovídající oblečení, viz výše.

Zásada druhá – čím rychleji se chystáte běžet, tím méně se "oblečte".

Zásada třetí – absolvujete-li v zimě venku intenzivní trénink, naplánujte si jej jen na tak dlouho, abyste byli schopní být po celou dobu v pohybu. V zimě nevyužívejte při běhu přestávky, kdy neběžíte a jen se vydýcháváte, místo toho zařazujte meziklus.

Zásada čtvrtá – běháte-li intervalový trénink v zimě venku, snažte se jej odběhat co nejblíže bydlišti či místu, z něhož vybíháte a do nějž se vracíte osprchovat a převléknout. V zimě vás neohrožuje ani tak mráz, jako to, že vám daleko od domova dojdou síly a vy se budete muset domů vracet pěšky a prochladnete.

Zásada pátá – na delší trénink teplé pití s sebou. Při zimních výbězích jak běžci, tak i lyžaři zapomínají pít. Mají za to, že když se nepotí, pít nepotřebují. I když se pocitově nepotíte, tak vodu ztrácíte. Ideální je opatřit si malou termosku na čaj nebo jakýkoliv jiný teplý nápoj.

Zásada šestá – po běhu rychle do sprchy a do suchého! Pro běhání v zimě platí ještě více než na podzim či na jaře, že hned po běhu byste měli okamžitě zamířit do sprchy a po ní se hned převléknout do suchého.

Přejeme Vám příjemné tréningy ... a budeme se na vás těšit opět v příštím roce! :)