Podzimní běhání - jak a co si obléknout

Začal podzim a ten má již svá specifika, zvláště pak při outdoorových sportech jako je běhání. Poučte se z několika rad MILOŠE ŠKORPILA, nestora českého běhání a ultramaratonce, který ví, co a jak si při tréninzích na podzim obléci.

CO NA SEBE RÁNO A VEČER?

Ráno a večer je dobré se obléknout trošku víc už vzhledem k tomu, že lze očekávat větší vlhkost vzduchu, která zalézá až k tělu. Je povětšinou tma a tak běh je spíše pomalejší, tudíž se méně zahřejete. Doporučení tedy zní:

1. na tělo funkční triko (zda s krátkým či dlouhým rukávem záleží na tom, jak jste zimomřiví či horkokrevní)

2. na něj lehčí mikinu z funkčního materiálu (toto je opět individuální a u každého jiné)

3. pokud bude chladněji nebo pršet, ještě běžeckou větrovku nebo nepromokavou bundu

4. na hlavu (na čelo) čelenku nebo šátek

5. na nohy elasťáky (podle teploty tříčtvrteční či dlouhé) – je dobré mít kolena a všechny svaly v teple, v případě deště možné vzít nepromokavé běžecké kalhoty

A CO NA NOHY?

1.pokud je sucho a poběžíte po silnici, stačí normální silniční běžecké boty, v nichž jste běhali v létě

2.pokud vyběhnete do terénu, doporučil by trailovou běžeckou botu. Umožní vám lepší odraz a vůbec vás lépe ochrání před možnými riziky (podvrtnutí, napíchnutí na větev, sklouznutí po kamenech apod.).

3.pokud vybíháte do deště vezměte si obuv s GoreTexem nebo na níž byla použita Nano technologie, která vodu odpuzuje

4.ponožky – ať je léto, podzim, zima funkční ponožka je prima!

BĚHEM DNE platí v podstatě totéž, co pro ráno či večer. Dá se však očekávat, že bude tepleji, tak můžete nechat doma mikinu, záleží na teplotě.

POZOR!

Když doběhnete, lehce se na cca 5 minut projděte a pak se co nejdříve převlékněte do suchého – nemáte-li možnost se hned osprchovat. Rozhodně nechoďte do sprchy nebo nesedejte do auta ještě celí „rozhicovaní“! Vlivem prudkého stažení – ve sprše či vaně roztažení – vašich tepen a žil může dojít k problémům se srdcem respektive ke kardiovaskulárním příhodám!

To rychlé převléknutí do suchého vás ochrání, kromě otužování, případně vitamínu C a česneku, proti možnému nachlazení!

Zdroj: Běžecká škola Miloše Škorpila